Bo┼╝y Strongmani... czyli? PDF Drukuj Email

Z czym kojarz─ů Ci si─Ö wielcy starotestamentowi bohaterowie? Mo┼╝e z niez┼éomn─ů wiar─ů, zaufaniem Bogu, siln─ů osobowo┼Ťci─ů, doskona┼éym charakterem? Wielki Moj┼╝esz wyprowadzaj─ůcy Izraelit├│w z Egiptu, wierny Bogu Jakub nazwany ojcem narodu wybranego, J├│zef kt├│ry mimo pasma pora┼╝ek sta┼é si─Ö namiestnikiem Egiptu, wielki kr├│l Dawid, czy kr├│l Salomon - najm─ůdrzejszy cz┼éowiek ┼Ťwiata... My┼Ťl─ůc o tych wielkich postaciach z Biblii mamy tendencj─Ö do ich idealizowania, przypisujemy im cechy charakteru w┼éa┼Ťciwe doskona┼éym bohaterom, zapominaj─ůc o tym, ┼╝e byli to zwykli ludzie, borykaj─ůcy si─Ö ze zwyk┼éymi ludzkimi problemami i ulegaj─ůcy tym samym mechanizmom, jakim my ulegamy. Tracimy cz─Östo z oczu t─ů w┼éa┼Ťnie rzecz, patrz─ůc jedynie na ich wielkie osi─ůgni─Öcia. Ale wystarczy spojrze─ç na historie Biblijne z nieco innej strony, aby dostrzec w jakim b┼é─Ödzie jeste┼Ťmy. Czy rzeczywi┼Ťcie ci Wielcy byli tak doskonali? Przecie┼╝ to Abraham postanowi┼é wyr─Öczy─ç Boga i na w┼éasna r─Ök─Ö spe┼éni─ç Bo┼╝─ů obietnic─Ö licznego potomstwa. Jego wnuk Jakub oszuka┼é ojca a swojemu bratu ukrad┼é dziedzictwo, Moj┼╝esz zabi┼é Egipcjanina, Dawid po┼╝─ůdaj─ůc ┼╝on─Ö jednego ze swoich ┼╝o┼énierzy, pos┼éa┼é go na pewn─ů ┼Ťmier─ç. Salomon, ten m─ůdry kr├│l, kt├│ry rozstrzyga┼é kwestie nie do rozstrzygni─Öcia, on w┼éa┼Ťnie otoczy┼é si─Ö setkami kobiet (┼╝on), kt├│re wci─ůgn─Ö┼éy go w poga┼äskie praktyki... Jak wi─Öc to by┼éo z t─ů ich doskona┼éo┼Ťci─ů? No i dlaczego B├│g chcia┼é mie─ç z nimi tak wiele wsp├│lnego?



Troch─Ö o J├│zefie...
J├│zef przedstawiany jako nienaganny, m┼éody, pe┼ény energii m─Ö┼╝czyzna, kt├│ry cho─ç do┼Ťwiadcza wielkiego z┼éa (zostaje zdradzony i opuszczony przez braci) dalej pe┼éen ufno┼Ťci i bez zw─ůtpienia trwa przy Bogu i w kolejnych ods┼éonach ci─ůgle idzie do przodu. Zawsze pokazywany jest jako uciele┼Ťnienie dobra, i na tej cesze autorzy film├│w i animacji skupiaj─ů si─Ö najbardziej. Nie wida─ç wp┼éywu do┼Ťwiadcze┼ä na jego ┼╝ycie, nie wida─ç traumy jak─ů prze┼╝ywa czy zm─Öczenia sytuacjami jakie go spotykaj─ů. Ka┼╝da pr├│ba ekranizacji, pokazania jego ┼╝ycia realizuje jeden, wzgl─Ödnie sta┼éy schemat: najpierw kr├│tka ods┼éona z jego dzieci┼ästwa - faworyzacja ze strony ojca, nast─Öpnie zdrada zazdrosnych braci i niewolnictwo w Egipcie, szybki awans na stanowisko zarz─ůdcy na dworze Potyfara, potem kolejna zdrada i wtr─ůcenie do wi─Özienia. Nast─Öpnie w wyniku t┼éumaczenia snu Faraona i m─ůdro┼Ťci, z jak─ů szybko buduje plan ratunkowy dla Egiptu, staje si─Ö namiestnikiem - drug─ů osobisto┼Ťci─ů po Faraonie. Historia streszczona w kilka sekund. Ale czy rzeczywi┼Ťcie tak ┼éatwo, szybko i przyjemnie to si─Ö odby┼éo?

Historie o J├│zefie maj─ů do siebie to, ┼╝e przedstawiaj─ů J├│zefa jako ch┼éopca praktycznie bez wad, szczerego, pos┼éusznego, zabiegaj─ůcego o akceptacj─Ö braci i rodzic├│w. I co wa┼╝niejsze: nie rozumiej─ůcego post─Öpowania swoich braci, czy ich niech─Öci wzgl─Ödem niego. By─ç mo┼╝e taki w┼éa┼Ťnie by┼é J├│zef, a przynajmniej chcia┼ébym, aby tak by┼éo. Jednak dzi─Öki takiemu przedstawieniu J├│zefa, jego posta─ç staje si─Ö nierealna. Wiem, ┼╝e aby skupi─ç si─Ö na przekazie konieczne s─ů kontrasty i wyrazisto┼Ť─ç postaci. Jednak ci─ůgle zadaj─Ö sobie pytanie - jak zachowa┼éoby si─Ö m┼éody cz┼éowiek faworyzowany przez rodzic├│w? Czytaj─ůc histori─Ö J├│zefa i maj─ůc w pami─Öci to, ┼╝e Jakub wyr├│┼╝nia┼é go i dawa┼é mu odczu─ç ┼╝e jest wyj─ůtkowy, jako domoros┼éy psycholog jestem sk┼éonny stwierdzi─ç, ┼╝e nie pozosta┼éo to bez wp┼éywu na jego charakter, spos├│b zachowania, stosunek do braci. J├│zef by┼é przecie┼╝ cz┼éowiekiem. Aby opisa─ç jak zachowuje si─Ö m┼éody cz┼éowiek, wystarczy obserwacja innych dzieci. Jaki wi─Öc m├│g┼é by─ç J├│zef? Troch─Ö pyszny, troch─Ö zadufany w sobie? Mo┼╝e traktowa┼é swych starszych braci z g├│ry? Nie znajdziesz takiego opisu w Biblii, mog─Ö si─Ö tego jedynie domy┼Ťla─ç, ale by─ç mo┼╝e tak w┼éa┼Ťnie by┼éo. By─ç mo┼╝e jego charakter by┼é dodatkow─ů rzecz─ů powoduj─ůc─ů roz┼╝alenie braci. Co by nie m├│wi─ç o J├│zefie, z ca┼é─ů pewno┼Ťci─ů nie by┼é okazem doskona┼éo┼Ťci i wcieleniem dobra. By┼é cz┼éowiekiem.

Bracia J├│zefa zawsze przedstawiani s─ů w z┼éym ┼Ťwietle. Niedobrzy bracia wrzucaj─ů niewinnego cz┼éowieka do studni a potem sprzedaj─ů go w niewol─Ö. Przecie┼╝ J├│zef by┼é wyj─ůtkowy... Wyj─ůtkowy? Dlaczego bracia mieliby tak uwa┼╝a─ç? I tu zn├│w zatrzymajmy si─Ö na chwil─Ö. Wyobra┼║ sobie, ┼╝e wychowujesz si─Ö w rodzinie, w kt├│rej bardziej kochane i wyr├│┼╝niane jest jedno z Twojego rodze┼ästwa. Jak reagujesz? Gdyby dotyczy┼éo to jedynie pojedynczej sytuacji, machn─ů┼éby┼Ť r─Ök─ů. Ale gdyby dotyczy┼éo to ca┼éego Twojego ┼╝ycia, ca┼éej Waszej codzienno┼Ťci, otrzymywanych prezent├│w, wolnego czasu jaki sp─Ödzacie z rodzicami, uwagi jak─ů Wam po┼Ťwi─Öcaj─ů rodzice i przydzielanym obowi─ůzkom? Gdyby w ka┼╝dej z tych sytuacji rodzice traktowali Twoje rodze┼ästwo lepiej i to oficjalnie, kupuj─ůc lepsze ubrania, daj─ůc do zrozumienia ┼╝e mocniej je kochaj─ů... Jak w├│wczas by┼Ť si─Ö czu┼é? Jak traktowa┼éby┼Ť wyr├│┼╝niane rodze┼ästwo? By┼éby┼Ť cierpliwy, pe┼éen pokory i w ┼╝aden spos├│b nie dotkn─Ö┼éoby Ci─Ö to? A mo┼╝e uwa┼╝a┼éby┼Ť, ┼╝e to niesprawiedliwe - w ko┼äcu wszyscy jeste┼Ťcie dzie─çmi tych samych rodzic├│w! W ┼Ťrodku narasta┼éoby roz┼╝alenie i b├│l. Czyn braci J├│zefa by┼é z┼éy i to nie ulega w─ůtpliwo┼Ťci. Ale omawiana historia nie mog┼éa sko┼äczy─ç si─Ö inaczej. Co┼Ť wreszcie p─Ök┼éo w braciach J├│zefa i dopu┼Ťcili si─Ö rzeczy, kt├│rej pewnie p├│┼║niej ┼╝a┼éowali. Ale innego rozwi─ůzania na tamten czas nie znale┼║li. Zareagowali ┼║le, ale ich reakcja nie wyp┼éywa┼éa z jednej konkretnej sytuacji a z dni, tygodni, miesi─Öcy, lat niesprawiedliwo┼Ťci, jakiej do┼Ťwiadczali. Widzimy wi─Öc niedoskona┼éo┼Ť─ç J├│zefa, widzimy te┼╝ niedoskona┼éo┼Ť─ç jego braci i ich z┼éy, cho─ç maj─ůcy uzasadnienie, czyn.

A co z Jakubem? Skoro B├│g nazywany jest Bogiem Abrahama, Izaaka i JAKUBA, mo┼╝e on jedyny by┼é wyj─ůtkowy, doskona┼éy. Jakub w tej historii r├│wnie┼╝ rozczarowuje. Po pierwsze dopuszcza si─Ö powa┼╝nych b┼é─Öd├│w wychowawczych (jak powiedzia┼éem domoros┼éy ze mnie psycholog). Rozumiem z czego wynika jego post─Öpowanie. Jakub posiada┼é dwie ┼╝ony, kt├│rych nie kocha┼é tak samo mocno. Ba, z pierwsz─ů zwi─ůza┼é si─Ö dzi─Öki oszustwu te┼Ťcia. Nie dziwi wi─Öc mnie to, ┼╝e gdy jego ukochana ┼╝ona po wielu latach zachodzi w ci─ů┼╝─Ö i rodzi mu syna, Jakub obdarza go szczeg├│ln─ů mi┼éo┼Ťci─ů. Jednak nie jest idealnym rodzicem. Jego spos├│b okazywania mi┼éo┼Ťci wzgl─Ödem najm┼éodszego syna, po┼é─ůczony z brakiem m─ůdro┼Ťci w okazywaniu jej pozosta┼éym dzieciom, doprowadza do tragedii a przynajmniej jest jedn─ů z jej przyczyn. Historia mog┼éa potoczy─ç si─Ö inaczej gdyby Jakub post─Öpowa┼é m─ůdrzej jako rodzic. Jak widzimy nie jest wi─Öc takim doskona┼éym cz┼éowiekiem mimo, ┼╝e ca┼ée pokolenia b─Öd─ů p├│┼║niej nazywa─ç Boga Bogiem Jakuba.

Kto wi─Öc z rodziny Jakuba jest doskona┼éy? Jakub? J├│zef? Bo, ┼╝e bracia nie s─ů doskonali to wiemy. Czy wi─Öc ┼Ťwiadomo┼Ť─ç niedoskona┼éo┼Ťci Biblijnych Heros├│w powinna zburzy─ç m├│j obraz wielkiego Starotestamentowego S┼éugi Bo┼╝ego? Wydaje mi si─Ö, ┼╝e maj─ůc ┼Ťwiadomo┼Ť─ç ich niedoskona┼éo┼Ťci, postacie te wreszcie staj─ů si─Ö dla mnie bardziej prawdziwe. Zaczynaj─ů istnie─ç naprawd─Ö. Mimo niedoskona┼éo┼Ťci ich wszystkich, mimo licznych b┼é─Öd├│w kt├│re pope┼éniali, B├│g u┼╝y┼é ich w swoim planie ratowania ┼Ťwiata. Tak cz─Östo zdarza nam si─Ö zapomina─ç o tym, ┼╝e B├│g wybiera nasz─ů s┼éabo┼Ť─ç, aby przeku─ç j─ů na co┼Ť wyj─ůtkowego. Tak cz─Östo tworzymy sobie obrazy doskona┼éych Bo┼╝ych s┼éug, popadaj─ůc w lekk─ů frustracj─Ö gdy kolejny raz nasz charakter zawodzi, gdy nie udaje nam si─Ö wytrwa─ç w postanowieniach, gdy grzeszymy. Pami─Ötaj - nie jeste┼Ť doskona┼éy, cho─ç B├│g chce aby┼Ť zmierza┼é do doskona┼éo┼Ťci. I zmierzaj do niej! Ale wiedz, mimo Twoich brak├│w i tak mo┼╝esz by─ç cz─Ö┼Ťci─ů Jego planu, mo┼╝esz zosta─ç u┼╝yty do wielkich rzeczy. Po prostu - b─ůd┼║ wierny Bogu jak Jakub, jak J├│zef, trwaj przy Nim. Dzi─Öki temu staniesz si─Ö cz─Ö┼Ťci─ů niezwyk┼éej, niepowtarzalnej historii, cz─Ö┼Ťci─ů Bo┼╝ego planu.

 

Marcin J.


Podziel si─Ö z innymi: 
Ulubione Twitter Facebook Myspace blogger google
Wpisany przez Marcin J├│┼║wik (czwartek, 20 stycznia 2011 20:12). Wy┼Ťwietlono: 2642 razy